آرشیو آذر ماه 1398

اين وبلاگ براي آموزش برنامه نويسي مي باشد.

مهم ترين بحث در سي شارپ

۸ بازديد

مباني برنامه نويسي شي گرايي سي شارپ

C # براي ايجاد يك محيط توسعه براي برنامه هاي Microsoft NET NET طراحي شده است. اين يك زبان توسعه در همان نسل JAVA است كه در واقع يك زبان شي گرا است و براي اجراي بر روي سيستم عامل هاي مختلف طراحي شده است. نياز به چنين زبان برنامه نويسي ناشي از انفجار تقاضا براي برنامه هاي شبكه است. مزيت ايجاد برنامه هاي مستقل از پلتفرم ، توسعه دهندگان را از نظر بهره وري با موفقيت متقاعد كرده است و توسعه دهندگان شروع به علاقه مند شدن به زبان هايي دارند كه بتوانند در هر محيطي اجرا شوند.

برنامه C # Unity 3D بر روي يك ماشين مجازي به نام Mono-runtime انجام مي شود ، نه .NET. مانند JAVA ، مي توانيد يك برنامه را روي يك ماشين مجازي اجرا كنيد تا بتوانيد همان عملكرد را در چندين دستگاه انجام دهيد. در اين پست ، به برنامه نويسي شي گرا ، پارادايم اساسي طراحي C # خواهيم پرداخت.

1. برنامه نويسي شي گرا چيست؟
برنامه نويسي شي گرا (OOP) يكي از جنبه هاي برنامه نويسي رايانه است. در گذشته ، شما به يك برنامه به عنوان مجموعه اي از دستورالعمل ها فكر مي كرديد ، در حالي كه در برنامه نويسي شي گرا يك برنامه را به عنوان مجموعه اشياء تعريف مي كنيد. اين امكان را به اشياء مي دهد كه پيام هايي به يكديگر ارسال كنند و داده ها را پردازش كنند. يك دليل كليدي براي توسعه اين برنامه به شيوه اي شي گرا وجود دارد.
دلايل توسعه در يك الگوي برنامه نويسي شي گرا شامل موارد زير است:

2. مؤلفه هاي اساسي زبان هاي شي گرا
زبانهاي شي گرا اساساً از يك كلاس ، يك شي و يك روش تشكيل شده اند.

(1) كلاس
براي حل برخي از مشكلات ، ويژگي ها و كاركردهاي تعريف شده اي را تعريف كرده ايم. اين مؤلفه اصلي يك برنامه شي گرا است و مي توان آن را يك نوع داده تعريف شده توسط كاربر ناميد.

 

 

class Person

{

    public int Age;

    public Person

()
    {
        Age = 20;
    }

    public int GetAge

()
    {
        return Age;
    }

}


(2) اشياء
كلاس نمونه اي از آنچه در واقع در حافظه اختصاص داده مي شود. خصوصيات خود شيء در حافظه ذخيره مي شود و اقدامات انجام شده توسط جسم به تعريف كلاس بستگي دارد و استفاده از منابع را نيز امكان پذير مي سازد.

 

 

;()Person person = new Person

(3) روش
هنگامي كه خصوصيات را تغيير مي دهيد يا روي اشياء كار مي كنيد ، از زيرروالهايي استفاده مي كنيد كه به آنها روش هايي گفته مي شود. همچنين اشياء با ارسال و دريافت پيام با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند.

;()Person person = new Person
;()int
 age = person.GetAge

 

پس از ايجاد يك شي ، مي توانيد براي مشاهده يا اصلاح ويژگي ها يا اطلاعات آن با روش ها تماس بگيريد. براي تفسير مثال كد قبلي ، با استفاده از عمليات جديد ، يك كلاس با نام Person در حافظه ايجاد مي كنيم. و به جاي دستكاري مستقيم متغيرهايي كه اين شيء دارد ، مي توانيد مقدار Age يك فرد را با روشي به نام GetAge () بازيابي كنيد.

3. خصوصيات برنامه شي گرا
ويژگي هاي يك برنامه شي گرا در زير ذكر شده است.

 

(1) محصور كردن

Encapsulation ويژگي اصلي برنامه هاي شي گرا است. متغيرها و توابع در كپسولهايي به نام كلاس تعريف مي شوند. هنگامي كه آن كلاس را در حافظه بارگذاري مي كنيد ، آن را تبديل به يك Object مي كنيد. به عنوان مثال ، اگر كلاس را تاياياكي بناميم ، شيء تايايي است.

(2) وراثت
وراثت راهي براي ارث بردن تمام متغيرها و كاركردهاي كلاس والدين و تبديل آنها با اضافه كردن ويژگيهاي شخصي شما است. اگر مي خواهيد يك كلاس را مرجع كنيد ، اما برخي از كاركردها قرار است كلاس ديگري را پياده سازي كنند ، بايد آن را يكسان كنيد.

 

 

(3) چند شكل
پلي مورفيسم ويژگي اي است كه بسته به شرايط ، حتي اگر متغير يا عملكردي با همين نام باشد ، مي تواند به روشهاي مختلفي تفسير شود. حتي اگر اين يك تابع باشد ، به معناي انجام كار متفاوت با توجه به پارامتر يا شرايط معين است.